L’escriptora catalana Irene Solà [Foto: Institut Ramon Llull]

L’escriptora catalana Irene Solà (Malla, 1990) ha estat guardonada amb el Premi Europeu de Literatura dels Països Baixos 2025 per la seva novel·la Et vaig donar ulls i vas mirar les tenebres (Anagrama, 2023). Es tracta de la primera obra escrita originàriament en català que rep aquest reconeixement internacional.

El jurat ha destacat l’estil “salvatge i concís” de Solà, així com la força dels seus personatges femenins. En el seu veredicte, ha qualificat la novel·la de “generosa, crua i alhora lírica, capaç de conjugar misèria i èxtasi, amor i odi, crueltat i humor”.

El premi, dotat amb 10.000 euros, reconeix tant l’autora com el traductor neerlandès Adri Boon, responsable de traslladar el llibre al públic dels Països Baixos.

El premi reconeix tant l’autora com el traductor neerlandès Adri Boon

El guardó és una iniciativa de la Fundació Neerlandesa per a la Literatura, el centre cultural SPUI25, el setmanari De Groene Amsterdammer i la llibreria Athenaeum Boekhandel.

Solà, considerada una de les veus més potents de la literatura catalana del segle XXI, ja havia rebut un gran reconeixement amb la seva obra anterior, Canto jo i la muntanya balla.

‘Canto jo i la muntanya balla’ d’Irene Solà, al rànquing The Guardian 2022
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram