La Generalitat ha presentat la marca ‘Catalunya, regió mundial de la gastronomia 2025’ a Alimentaria&Hostelco [Foto: Maria Cerezuela]

Alimentaria&Hostelco ha tornat a ser un gran aparador mundial per a les empreses i professionals catalans. El recinte de Gran Via de Fira de Barcelona ha acollit una nova edició que per a les empreses catalanes ha complert el doble objectiu: multiplicar les oportunitats de negoci i la seva repercussió internacional en la indústria d’alimentació i begudes, restauració i equipament hostaler per als professionals de la distribució, el retail i el canal Horeca.

De les empreses catalanes líders de diferents sectors presents a Alimentaria&Hostelco destaquen Damm, Nestlé, Danone, Aneto, Casa Tarradellas, Noel Alimentària, Grup Vall Companys, BonÀrea, Vicky Foods, Conservas Dani, Grup Balfegó i Torrons Vicens, entre altres.

La indústria agroalimentària representa el 19,7% del PIB català i factura 48.230 milions d’euros

La indústria agroalimentària representa el 19,7% del PIB català i factura 48.230 milions d’euros segons les últimes dades disponibles, del 2021 que ha donat a conèixer aquesta setmana el departament d’Empresa i Treball de la Generalitat. Les dades suposen un augment del 12% en comparació amb la darrera actualització, que era del 2019. El sector dona feina a 175.600 treballadors, un 0,9% menys.

Les exportacions agroalimentàries han representat el 15,2% sobre el total de les exportacions catalanes el 2023. Durant l’any passat, 3.021 companyies van exportar de forma habitual productes alimentaris. El sector agroalimentari que ha venut 15.327 milions d’euros a l’estranger.

Tres casos: Noel Alimentària, La Fageda i Simón Coll

Foto: Maria Cerezuela

Una de les empreses catalanes de referència és Noel Alimentària. Amb seu a Olot, s’han especialitzat en la distribució de pernil cuit i curat, embotits i carns fresques. La seva presència al món cada cop és més gran amb un 50% de la producció a l’exterior. Europa és el mercat de referència per a Noel Alimentària. El director corporatiu de R+D del Grup Noel, Jaume Planella explica que hi ha noves oportunitats: “els països asiàtics, Austràlia, els Estats Units i Mèxic estan agafant volada quant a l’exportació dels nostres productes”.

Un dels segells d’identitat és tenir tota la cadena de valor, des de la matèria primera al consumidor final. “Els països que no tenen cultura càrnia es fa més difícil fer-hi forat”, diu Planella. Amb la pandèmia superada, l’exportació ha patit a causa de la inflació econòmica: “l’impacte en el preu ha estat més rellevant que en el volum de negoci”.

“Els països que no tenen cultura càrnia es fa més difícil fer-hi forat”, diu el director corporatiu de R+D del Grup Noel, Jaume Planella

Una de les marques consolidades a Catalunya és La Fageda, qui des de fa un any ha iniciat una nova etapa amb el pla d’expansió dels seus productes a l’Estat espanyol en el mercat del gran consum a través del canal retail a Madrid, València i les Balears, tenint en compte que a Catalunya venen el 95% de la seva distribució. I ho fan sense perdre la seva essència: contribuir activament a aportar valor i sentit a la societat.

El director comercial i de màrqueting de La Fageda, Francesc Galí, explica que “el salt al mercat Horeca espanyol es produeix en el context d’un reposicionament de la marca en el qual posem en valor una trajectòria fora del comú que marca la nostra ‘extraordinària diferència’ en totes les nostres facetes”. Així i tot, Galí descarta que l’expansió de La Fageda vagi més enllà de l’Estat espanyol: “En principi no, no volem créixer per créixer. L’objectiu és donar feina a persones amb discapacitat, i en això complim amb escreix”.

La Fageda s’obre més enllà de Catalunya venent els seus productes a través del canal retail a Madrid, València i les Balears

Simón Coll és una altra marca catalana amb una gran capacitat d’exportació. Prova d’això és que l’empresa amb seu a Sant Sadurní d’Anoia (Alt Penedès) exporta a 48 països a tot el món, que representa un 25% del negoci total de la companyia. Així i tot, el director de negoci de Simón Coll, Rubén Benseny recalca que “l’exportació del nostre sector té moltes especificitats quant a regulació i normatives alimentàries, cosa que genera dificultats”.

Els països de referència de Simón Coll són els països asiàtics (Japó i Corea del Sud) i Austràlia i els Estats Units. “Hi ha països europeus que tenen més dificultats perquè la xocolota és un element molt arrelat, com Itàlia o Suïssa”, diu Benseny. Un altre mercat és Israel “amb un producte kosher molt específic”. Els plans d’expansió de futur de Simón Coll a l’exterior passen per Alemanya, Mèxic i l’Índia.

Foto: Maria Cerezuela

Una fira més internacional que mai

L’edició d’Alimentaria&Hostelco ha tingut més presència d’empreses i professionals internacionals de la història. De les 3.200 companyies expositores, prop d’un 30% provenen de fora de Catalunya i un 25% dels 100.000 visitants són de més de 120 països, consolidant-se, així, com a plataforma referent europea del sector.

Després de l’Estat espanyol, el país que ha ocupat un major espai expositiu ha estat Itàlia, seguida de Turquia, la Xina i Hong Kong, Polònia, Portugal, França, Bèlgica, Alemanya, Països Baixos i l’Argentina. El més rellevant ha estat la tornada de les empreses asiàtiques, liderades per la Xina i Hong Kong, i amb una nodrida representació de Taiwan, Tailàndia i Corea del Sud.
Alimentaria&Hostelco ha reunit més 2.200 importadors, distribuïdors, directors i responsables de compres d’alt nivell.

Qualitat, personalitat i identitat, els distintius dels vins i caves catalans per atraure el món
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram