Els integrants de les DO catalanes a la Barcelona Wine Week [Foto: INCAVI]

Més de 300 cellers catalans participen aquesta setmana en la fira més rellevant de l’Europa del sud: la Barcelona Wine Week. Al recinte de Montjuïc de Fira de Barcelona s’hi reuneixen més de 950 cellers i 73 denominacions d’origen (DO) de tot l’Estat espanyol. Un terç de cellers d’aquesta fira, que arriba a la quarta edició, són catalans. En una fira dirigida a professionals del sector -sobretot directius de grans cadenes de supermercats-, destaca la presència de prescriptors dels Estats Units, Alemanya, Canadà, Països Baixos, el Regne Unit i la Xina.

Fins a 229 marques de les 11 DO catalanes participen a Barcelona Wine Week. El secretari de la DO Montsant, Pau Sabate assegura a Exterior que “al voltant del 30% dels vins de la DO Montsant s’exporten, tot i que el mercat català cada cop va agafant més força”. Tot i que la majoria de cellers no superen les 100.000 ampolles anuals, la internacionalització dels vins és clau.”L’exportació va lligada a un producte de més valor i per diversificar les vendes”, diu Sabate.

Fins a 229 cellers de vins i caves de les 11 DO catalanes participen a la Barcelona Wine Week

Els mercats principals per als cellers de la DO Montsant són els Estats Units, Escandinàvia i Alemanya. “Corea del Sud i la Xina són mercats que s’estan experimentant i que voldríem enfortir, però té dificultats”, apunta Sabate. Durant un any es venen 6 milions d’ampolles de DO Montsant. “La identitat i el territori són els trets distintius dels vins de la DO Montsant”, subratlla.

L’stand de Juve & Camps a la Barcelona Wine Week [Foto: BWW]

Ana Lopezcano, directora de Comunicació de Juve & Camps assegura que “l’exportació és un dels nostres pilars estratègics i actualment exportem un 20% de la nostra producció, amb la intenció d’anar-ho incrementant progressivament”. Per a Juve & Camps, el mercat per excel·lència és als Estats Units, el Regne Unit i els països nòrdics. “Acabem d’obrir un nou mercat: Austràlia”, avança López.

El celler Agustí Torelló posa el focus en l’expansió cap als Estats Units i l’Àsia i preveu augmentar les vendes un 5%. Paral·lelament, en el marc de la Barcelona Wine Week el celler ha anunciat que fa un canvi d’imatge corporativa i de nom i passarà a dir-se Celler Kripta. En aquest 2023, el segell de Sant Sadurní d’Anoia ha guanyat 650.000 euros durant el 2023 gràcies a la venda de 655.600 ampolles, segons dades facilitades per la companyia. La facturació s’ha enfilat fins als 5 milions d’euros, un 12% més que en l’any anterior.

La que més i menys exporta

Amb més d’un 70% de vendes internacionals, CAVA és la DO de l’Estat espanyol que més exporta. Reuneix més de 38.000 hectàrees de vinya i a més de 6.200 viticultors. Els seus 349 cellers associats són presents en més de 100 països. El CAVA, harmonia universal per a la gastronomia, s’elabora pel mètode tradicional amb un estricte compromís amb l’origen, la terra i la sostenibilitat.

El 2023 DO Cava va tenir un increment moderat en els mercats d’exportació, mantenint-se pràcticament els nivells de venda collits l’any passat (+0,33%). Alemanya, Bèlgica i el Regne Unit són els tres principals mercats internacionals. El president del Consell Regulador de la DO Cava, Javier Pagés, ha dit que “la nostra decidida aposta per incrementar la seva qualitat i prestigi, i contribuir a crear més valor en tota la cadena del sector, des de la vinya al celler”.

Els expositors de Penedès i Alella, a la Barcelona Wine Week [Foto: BWW]

La DO Alella és la denominació d’origen més petita de Catalunya integrada per 7 cellers. Fa cinquanta anys, l’extensió de la DO Alella era de més de 400 hectàrees i actualment no arriben a la meitat. Així i tot, la secretària tècnica de la DO Alella, Anna Pujol, assegura que “estem recuperant el terreny perdut. Hem de reivindicar la nostra identitat, som la DO més propera a la ciutat de Barcelona”.

Dels 7 cellers de la DO Alella només exporten dos cellers: Parxet-Raventós Alella (del Grup Codorniu) i l’Alta Alella. “La nostra prioritat de les DO Alella no és l’exportació, sinó el territori, ja que som els grans desconeguts. Fem uns vins molt exclusius i hem de donar-los valor”. El vi català continua cotitzant a l’alça.

Edició rècord de Barcelona Wine Week amb més d’un miler d’expositors
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram