Joan Pinyol és un dels creadors d’Easy Catalan [Foto: Easy Catalan]

Joan Pinyol (Cornellà de Llobregat, 1990) és un dels impulsors d’Easy Catalan, una plataforma nascuda a YouTube des de la qual s’ensenya a parlar i entendre el català escapant de les aules. En un format de vídeos atractius i molt actuals i fugint de les normes estrictes, el grup format per Pinyol, Sílvia Perarnau i Andreu Monfà se situa en els rànquings de canals més vistos. A Exterior, Pinyol explica com es va cuinar el projecte, on volen arribar i de quina manera miren a l’estranger.

Com va sorgir Easy Catalan?
La Silvia Perarnau, que és professora d’alemany, seguia el projecte Easy German i un dia va trobar que feien una crida per atraure persones que els vingués de gust fer el mateix projecte però en les seves llengües nadiues. A YouTube pràcticament no hi havia res en català i em va proposar impulsar Easy Catalan. Avui formem part d’un projecte que es diu Easy Laguages.

Quin paper tens en el projecte d’Easy Catalan?
Em dedico a gravar i editar vídeos, però aleshores no en tenia ni idea, era abans de la pandèmia. Tot i això, jo li vaig dir que sí i vam proposar-li a l’Andreu Monfà i tots tres vam anar buscant voluntaris, i així és com ho vam posar en marxa.

Vau publicar el primer vídeo fa sis anys i després va arribar la pandèmia. Com vau viure aquella època i el que va venir després?
Durant la pandèmia vam viure un canvi, i és que van aparèixer molts youtubers en català que van començar des de casa i es va generar molt contingut. De fet, les visualitzacions dels vídeos van créixer molt, tots miràvem molts vídeos i la pandèmia va beneficiar el català a YouTube.

Heu aconseguit fidelitzar aquella audiència que va créixer l’any 2020?
Nosaltres hem tingut la sort que, des del principi, el projecte va tenir força èxit. Ara comptem amb uns 23.000 subscriptors, i dins el rànquing de continguts en català estem en el top10, deixant de banda els canals musicals i d’artistes i els de la CCMA. La pandèmia ens va ajudar a impulsar-nos, però hem anat creixent cada any.

“A Youtube hi ha poca oferta de formació en català, Easy Catalan vol-ne ser un actiu”

Heu fet algun canvi quant al projecte i les persones que hi treballeu?
Sí, al principi érem voluntaris, però vam fer un pas endavant. La nostra idea no va ser mai crear un negoci, perquè ens hem constituït com a associació sense ànim de lucre, però el 2022 vam fer el pas. Jo vaig deixar de treballar a l’empresa on era i va coincidir que vam poder demanar una subvenció i començar a créixer.

És a dir, que vau passar de ser voluntaris a viure d’aquest projecte?
Sí, però no tots. Per exemple, la Sílvia té la seva feina, hi ha traductors i voluntaris que ens ajuden molt, però que no viuen d’aquest projecte, i ens anem combinant a mitja jornada i dedicant-nos al projecte.

Per què creus que Easy Catalan ha tingut aquest èxit?
Nosaltres tenim la sort que no vam inventar nosaltres el projecte, sinó que ens venia d’Easy Languages i ja havien tingut molt èxit. Bàsicament, aquest projecte ofereix els vídeos d’entrevistes a la gent que ens trobem al carrer sobre un tema en concret, això es resumeix en un vídeo d’entre deu i quinze minuts. La gràcia de tot plegat és que aprens el català que es parla al carrer, no el que ens ensenyen a les aules. I també tenim un pòdcast.

L’equip d’Easy Catalan [Foto: Easy Catalan]

Teniu en compte els diferents dialectes?
Sí, hem anat a les Illes Balears, a l’Ebre, a Girona o a Lleida, de forma que la gent té la possibilitat de sentir els diferents accents. Tenim la sort que el català és una llengua molt rica i això la fa més atractiva. A més, s’ajuden dels subtítols en català, anglès i castellà i s’adapten al públic que els mira.

Què creus que agrada dels vostres vídeos?
Mira, la nostra competència, i benvinguda sigui, són els vídeos que fa el Govern per a aquelles persones que volen aprendre el català. Però són vídeos pensats per a persones que parlen en castellà i nosaltres ens hem centrat en els angloparlants, volem captar aquest perfil.

Per què?
Perquè és l’únic recurs que tenen per aprendre el català. Ens hem trobat que moltes persones estan interessades perquè teletreballen i viuen a Barcelona, o d’altres que es jubilen i tenen temps, nosaltres els donem solucions a les seves circumstàncies.

“Easy Catalan centra la seva acció en captar els angloparlants que vulguin aprendre català”

Quins nivells oferiu?
Fa un any vam oferir un curs d’autoaprenentatge i la idea és tenir més nivells a l’estil d’Easy Catalan i enfocat en el català que es parla al carrer i el més col·loquial. Per altra banda, vam començar a oferir classes particulars i en grups reduïts per videoconferència. I també ens presentem a totes les subvencions que podem, tot i que esperem poder ser més autosuficients d’aquí a un temps.

Quin diries que és el vostre perfil de públic?
La gent que ens segueix té, més o menys, la nostra edat, entre 25 i 35 anys. Això suposa el 40%, però el 70% seria públic d’entre 18 i 65 anys.

Com és finança el projecte?
Som a Patreon, una plataforma de mecenatge, i durant un temps vam tenir acords de publicitat amb una plataforma que ofereix classes en línia de diferents idiomes. Però vam decidir que també volíem oferir aquest servei, així que no tenia sentit fer aquesta publicitat.

Parlem del pòdcast, sou a totes les plataformes?
Sí, tenim una pàgina web que funciona com un servidor i hi pengem els pòdcasts i van a parar a les plataformes de manera automàtica. Estem en unes 30 plataformes d’aquest estil, i fa poc vam crear una pàgina de YouTube només per al pòdcast, així que també hi arribem a través d’aquí.

A l’estranger us coneixen o és l’assignatura pendent?
Bé, la nostra assignatura pendent és que ens coneguin els catalans.

Per què?
Perquè hem arribat fàcilment a la comunitat de catalanoparlants de l’exterior, que és gran, tot i que no ens ho pensem. Però ens costa més arribar als catalans perquè ells no busquen com aprendre la llengua, ja la coneixen.

Vau oferir el vostre serveix als casals catalans a l’exterior, quin retorn podeu tenir?
Penso que podem ajudar-los quant a organitzar classes per als seus associats, els podem oferir descomptes o arribar a acords econòmics per tirar endavant activitats junts, i crec que podem fer moltes coses amb els casals.

“El català té més recorregut i pot generar més oportunitats a les xarxes que el castellà”

Teniu acords tancats amb algun casal?
Sí, amb el de Colònia, però ara és qüestió de posar-nos-hi de debò, de treballar-hi. El problema que tenim és que YouTube ens obliga a tenir un calendari de publicació i cada dimarts hem de tenir un vídeo nou i cada dijous, un pòdcast, i hem de dedicar-hi molt de temps.

Quin creus que és el vostre paper a l’hora de fomentar l’ús del català?
A YouTube hi ha molt poca oferta de formació en català, i Easy Catalan vol ser-ne un actiu. Som un exemple d’un projecte d’èxit per a qui vol ser creador de contingut en català. Tot i que el nostre objectiu no era aquest, podríem ser un exemple de canal de YouTube format per sis persones.

Creus que encara pot generar oportunitats a les xarxes, el català?
Sí, perquè el català té més recorregut i pot generar més oportunitats a les xarxes que el castellà. Ara mateix, es premia molt que tinguis el teu públic fidelitzat i localitzat, i podem ser un referent.

Ramon Sentmartí: “La millor estratègia d’internacionalització dels productes fets a Catalunya comença a casa”
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram