
Jason Gibbins ha exposat el projecte Local News Partnerships de la BBC [Foto: Maria Cerezuela]
Les tres ponències han format part de la jornada que ha organitzat l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació a l’auditori de La Pedrera de Barcelona, coincidint amb el lliurament de la primera edició del Premi Internacional AMIC Mitjans de Proximitat.
La BBC, de bracet amb la premsa de proximitat
L’any 2017 la premsa de proximitat a la Gran Bretanya feia aigües. Segons un estudi de la BBC sobre els diaris regionals en territori britànic, en la darrera dècada van desaparèixer més de 300 capçaleres regionals, es van perdre 6.000 periodistes i l’audiència va disminuir gairebé el doble.
Davant d’aquest escenari, la BBC va liderar el projecte Local News Partnerships, liderat per Jason Gibbins, que ha permès revertir la situació. A través d’aquesta estratègia, s’ha impulsat un servei de notícies d’interès públic i un banc de material de vídeo gratuït, finançat per la BBC (aporta fins a 5 milions de lliures anuals) i que se’n beneficien més de 200 organitzacions. A més, s’ofereix formació gratuïta als periodistes.
En la seva intervenció, Gibbins ha explicat que “a través d’aquest sistema únic al món, hem assolit els objectius d’enfortir les democràcies locals”. I ha subratllat que “no podem interferir en les agències locals sinó eixamplar-les. En tot cas, la BBC no vol controlar-les”.
Els Estats Units: competint amb la informació nacional

Neil Chase ha explicat el projecte Local Independent Online News [Foto: Maria Cerezuela]
Per això, a través d’aquest projecte liderat per Chase ha permès “compartir informació amb les diferents capçaleres locals i regionals i recaptar fons per garantir-ne la seva continuïtat”. A més, ha dit que el projecte “vol contribuir en favor del periodisme i de la democràcia”. Actualment, aquest projecte agrupa 500 capçaleres de l’Amèrica del Nord.
En la seva intervenció, Chase ha alertat que “hi ha zones als Estats Units on no hi ha capçaleres locals o d’altres on hi ha capçaleres fantasmes”. I a més, ha denunciat que “a molts diaris de l’Amèrica del Nord els importa molt poc el periodisme, només els importa fer diners”.
França: menys vocació i reducció de la publicitat

Aurélie Rousseau, durant la seva ponència [Foto: Maria Cerezuela]
Rousseau ha alertat que “cada cop hi ha menys vocació de periodisme a França” que s’uneix a “la reducció dels ingressos publicitaris, tot i que en el cas de les ràdios associatives i comercials està molt limitada”.
La jornada, presentada per la periodista Marina Romero, ha tingut lloc a La Pedrera, ha comptat amb l’assistència de 240 editors de mitjans d’informació de proximitat, periodistes, experts en el món de la comunicació i altres professionals del sector en l’àmbit català, europeu i internacional.
Es lliuren els Premis Internacionals AMIC Mitjans de Proximitat
Carmina Crusafon: “La voluntat de l’AMIC és establir acords internacionals per a compartir experiències davant els reptes de l’ecosistema digital”
Der Nordschleswiger guanya el 1r Premi AMIC Mitjans de Proximitat en la categoria europea
Outlier Media guanya el 1r Premi AMIC Mitjans de Proximitat en la categoria internacional
L’AMIC impulsa un premi internacional de mitjans de proximitat