Pere Relats és el president de l’associació de les empreses industrials exportadores [Foto: Joanna Chichelnitzky]

Pere Relats és el president de l’associació de les empreses industrials exportadores Amec i CEO del Grupo Relats, creat el 1957 i dedicat a la fabricació de tubs aïllants i tèrmics per a la indústria de l’automoció, l’aeronàutica, ferrocarril i sector elèctric. Llicenciat en Ciències Empresarials per ESADE, es va incorporar a l’empresa familiar l’any 1976 liderant el procés de transformació i internacionalització de la companyia del sector tèxtil al tèxtil tècnic. President d’Amec des de 2019, Relats explica quins són els reptes en matèria d’internacionalització per als propers anys.

Acaba d’iniciar el seu segon mandat a Amec. Com va aterrar a la presidència?
Ha estat un mandat força atípic. En primer lloc, perquè jo vaig iniciar el mandat com a vicepresident, però la renúncia temporal del president em va situar en primera línia. Durant uns mesos vaig ser president interí, i després, vaig agafar la responsabilitat del tot.

Per què va decidir tornar-se a presentar?
[Somriu] Per vocació de servei. Tot i que em trobo en un moment vital de començar a pensar en la jubilació després de 45 anys en actiu, entenc que ser al capdavant d’Amec és una manera de retornar a la societat allò que m’ha donat.

Quin paper juga Amec en l’ecosistema d’exportació de Catalunya?
Amec és un referent en la internacionalització de les empreses catalanes. Durant cinquanta anys l’associació ha evolucionat de bracet de les empreses i de la situació del mercat. Poc abans de la pandèmia vam posar el focus a identificar les noves de competitivitat: anticipació, localització i sostenibilitat. El nostre mercat és el món.

El lema d’Amec és ‘Positive industry’.
Des d’Amec hem de contribuir a fer una societat més pròspera, que els llocs de treball siguin de qualitat i sent molt curosos amb la sostenibilitat. En el nostre ADN està impregnat el lema de no ser les millors empreses del món, però ser les millors empreses per al món.

En aquest segon mandat volen posar l’accent en la sostenibilitat. De quina manera?
Treballant en la petjada de carboni, en quins productes treballem i l’ús de les matèries primeres que en fem. I no només enfocant-ho en les nostres empreses sinó en tota la cadena de subministrament. Quant a sostenibilitat, volem que les empreses facin un treball adequat amb les cadenes de valor.

“Catalunya necessita molts més recursos en matèria d’infraestructures, ens hi juguem la competitivitat”

Els darrers anys han estat marcats per la pandèmia. Què ha canviat en el procés d’internacionalització?
Amec ha treballat intensament a donar resposta a les necessitats de les empreses internacionalitzades en un entorn completament volàtil, en què la digitalització i la sostenibilitat han guanyat una nova dimensió que obliguen a canviar la manera de fer les coses. En la digitalització, allà on tenim més mancança és en especialistes digitals. La demanda supera de llarg l’oferta. Tant en la sostenibilitat com en la digitalització hem impulsat comissions perquè treballin de forma més acurada, són els grans reptes que té l’exportació.

A més de la sostenibilitat i la digitalització, quins són els altres reptes d’aquest nou mandat?
Entre els objectius principals per al nou mandat, hem fixat el d’obrir la comunitat d’empreses industrials internacionalitzades a tot l’ecosistema, ampliant les adhesions i promovent una major col·laboració entre tots els ens implicats.

Foto: Joanna Chichelnitzky

Quina afectació està tenint la guerra a Ucraïna per les empreses que formen part d’Amec?
Està tenint una gran afectació, sobretot l’any passat, i actualment s’ha normalitzat. Un dels sectors que millor representem és el de l’automoció. En aquest sentit, i fruit del conflicte bèl·lic a Ucraïna, s’han deixat de fabricar gairebé un milió d’unitats anuals. Els cablejats per vehicle elèctric s’estaven fent a Ucraïna, i ha aturat les fàbriques, especialment, a Alemanya. En el cas del sector de l’alimentació tenen dificultats amb el gra i l’encariment de matèries primeres estratègiques.

“Amec és un actor facilitador en la missió d’internacionalitzar les empreses”

Amec i ACCIÓ són dues eines d’internacionalització complementàries per al país?
Sí, tot i que hi ha diferències. Amec és una associació sense ànim de lucre mentre que ACCIÓ compta amb recursos públics i té una mirada més genèrica. Amec és un actor facilitador en la missió d’internacionalitzar les empreses. A més, té una mirada més específica i pot fer projectes a mida. Més enllà d’ACCIÓ també hi ha altres actors amb qui tenim relació com ara l’Institut Espanyol de Comerç Exterior (ICEX).

El món empresarial sempre reivindica que hi hagi millors infraestructures. Amec és partidari que el govern espanyol executi obres cabdals com l’ampliació de l’aeroport o el corredor mediterrani?
Per descomptat. Catalunya necessita molts més recursos en matèria d’infraestructures. L’ampliació de l’aeroport és vital per ampliar l’oferta de vols transoceànics, cal millorar la mobilitat del transport per carretera i per tren. Quant a infraestructures, Catalunya és un país complex, hi ha massa veus confrontades. Ens hi juguem la competitivitat.

Aquest dijous celebren el Fòrum Amec 2023 posant l’accent en la col·laboració industrial.
En un món cada cop més canviant i competitiu, la col·laboració industrial és més important que mai. És la força que permet a les empreses adaptar-se a un entorn en constant evolució i la clau per descobrir noves oportunitats i afrontar desafiaments. El Fòrum d’enguany serà l’espai on coneixements, habilitats i recursos es fusionaran per despertar noves idees i possibilitats de col·laboracions industrials significatives: aquelles que seran imprescindibles per aconseguir els nostres objectius.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram