Visitants a l’exposició ‘Barcelona Gòtica’ al Museu Nacional de Lisboa [Foto: ACN / Jordi Pujolar]

El Museu Nacional de Arte Antiga de Portugal, amb seu a Lisboa, acull fins a l’estiu una de les mostres més importants de l’art gòtic català, creada específicament per al museu lusità amb una trentena d’obres provinents del Museu Diocesà i la Catedral de Barcelona.

En alguns casos es tracta d’obres que surten per primera vegada les les seus de l’Arxidiòcesi. “El gòtic a Barcelona es un símbol d’identitat d’escala internacional i aquesta és una ocasió per promoure’l fora de Catalunya”, destaca la comissària de la mostra, Helena Alonso, juntament amb Oscar Carrascosa.

Una de les peces amb més valor històric és l’espassa del condestable de Portugal, que va ser compte de Barcelona al segle XV. ‘Barcelona Gòtica. Obres del Museu Diocesà i la Catedral de Barcelona’ es pot veure a Lisboa i compta amb pintures de noms rellevants del gòtic català com Ramon Destorrents, Jaume Huguet, Bernat Martorell, Jaume Serra, Ferrer Bassa i Arnau Bassa o Pere Garcia de Benavarre.

Alonso posa l’orígen de tot plegat en el taller que van obrir Ferrer Bassa i Arnau Bassa, pare i fill, i en els “grans mestres catalans del moment” que els van seguir, com Bernat Martorell o Ramon Destorrents. De Martorell, per exemple, és ‘Sant Jordi’, una de les peces “més importants” que hi ha.

La mostra inclou obres procedents del Museu Diocesà i la Catedral de Barcelona que mai abans havien sortit de la ciutat

El retaule de Sant Quize i Santa Julita, obra de Pere Garcia de Benavarre, o la peça original de la Pietat de l’alemany Michel Lochner, realitzada per al timpà d’una de les portes de la Catedral de Barcelona, són dues de les altres peces centrals de l’exposició.

La mostra també inclou peces d’orfebreria i talles d’una importància cabdal. És el cas d’un dels ‘tresors’ de la Catedral de Barcelona, i que per primera vegada s’exposa fora de la ciutat, l’espasa de Pedro de Portugal. La peça és obra de Joan de Florentí i habitualment està exposada a la sala capitular de la Catedral.

El director del Museu Nacional de Arte Antiga de Lisboa, Joaquim Oliveira, afirma que més enllà de la “qualitat” de la pintura catalana de l’època, l’exposició posa de manifest la “forta” relació que hi ha entre “dos ciutats amb una història compartida en dos punts oposats de la península i obertes al mar”.

A l’entorn de l’exposició, la Delegació el Govern a Portugal promou una conferència, prevista per al mes de maig amb l’hisotiador de l’art Albert Velasco per aprofundir en les relacions històriques entre Catalunya i Portugal, així com en el paper de l’art gòtic català.

Els Castellers de Vilafranca actuaran a Portugal
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram