Fa unes setmanes, organitzat pel Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya, se celebrà una trobada de professionals de diversos àmbits de la creació audiovisual, la publicitat i el marquèting, que van reflexionar sobre el paper de la Intel·ligència Artificial (IA) en les seves activitats. En aquesta trobada es van compartir diverses idees sobre la creixent importància de tecnologies com aquesta en el futur d’aquests sectors, o si voleu d’aquest macrosector de fronteres difuses. Totes molt rellevants, però em va impactar especialment, una, a mig camí del desig i del pronòstic, expressada pel CEO d’Ogilvy a Barcelona, Jordi Urbea: Barcelona ha de ser capital de la IA. Sortim d’una nova edició, ben exitosa, del MWC, on les aplicacions i propostes tecnològiques basades en la IA han estat ben presents. I va passar quelcom de molt similar al recent ISE 2023, que ja ha superat les edicions celebrades anteriorment a Amsterdam.

Situar l’ús i desenvolupament de tecnologies com aquesta, segons els diversos experts amb els qui he tingut l’ocasió de parlar darrerament, pot ser la clau de volta per retornar el protagonisme de Catalunya que havia tingut en èpoques més o menys recents, en els camps de la publicitat i la producció audiovisual. No es tracta de cap opció nostàlgica o reactiva, sinó de ser al capdavant dels profunds canvis i transformacions en tot allò que afecta la creació de continguts i la seva connexió i relació amb els públics, els clients o la ciutadania en general. Si fa quasi vint anys, la CCMA (llavors CCRTV) presentava en societat un personatge virtual que oferia informacions metereològiques en temps real, en Sam, què no podrem fer en el futur si ens ho proposem?

De fet, un projecte de primera magnitud i que ja tenim en marxa, el Catalunya Mèdia City -anteriorment conegut com a Hub de l’audiovisual i els videojocs de Catalunya- ja compta amb una concepció orientada cap a la R+D+I i no només en el «totxo» de nous platós, com ha estat la gran aposta, fins ara exitosa, de Madrid. Vaja, saber multiplicar el talent amb la tecnologia.

“Situar l’ús i desenvolupament de tecnologies com aquesta, pot ser la clau de volta per retornar el protagonisme de Catalunya que havia tingut en èpoques més o menys recents, en els camps de la publicitat i la producció audiovisual”

És més, properament es presentarà una iniciativa que, des del nostre país, vol liderar una iniciativa internacional per empoderar la ciutadania davant d’una tecnologia totalment disruptiva. Una tecnologia -o ecosistema de tecnologies- que podria significar una transformació social i de l’activitat econòmica i empresarial, d’una magnitud similar a la que en el seu dia va significar la generalització d’internet. Allò del «canvi de paradigma» que es deia fa uns anys.

Parlem d’una potencial futura capitalitat que trobaria aliats en grans empreses mundials, com és el cas d’Apple, que ha decidit invertir en un gran centre de IA a Barcelona. Per tancar el cercle amb aquest exemple gens casual, caldria poder estendre i relligar aquesta futura aliança amb la potent branca de creació i difusió de continguts audiovisuals de la corporació de la poma, Apple TV+. Fa un parell d’anys vaig apuntar a com era d’estratègic poder comptar amb la seu al sud d’Europa d’alguna de les grans OTT internacionals a Catalunya davant la turbo-concentració cap a Madrid. I Apple és de les poques -l’única?- amb la que podríem comptar-hi. Cosa que, segur, podria tenir conseqüències ben positives per a nosaltres en les que es troben allí ara.

Fins que no tinguem en marxa el Catalunya Mèdia City pot passar prop d’una dècada. Molt de temps, quasi una «eternitat» en àmbits com aquests tan canviants. El mentrestant no només és imprescindible afrontar-lo ja amb molta ambició, sinó que aquest condicionarà l’èxit d’aquest gran projecte de país i d’altres que en puguin sorgir aviat.

Daniel Condeminas ha estat assessor en polítiques de comunicació a Centre i Sud-Amèrica

Estem desaprofitant el nostre veïnatge
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram