El Parlament de Catalunya ha acollit fa pocs dies la reunió anual de l’assemblea regional Europa de l’Assemblea Parlamentària de la Francofonia. Aquesta trobada internacional dona peu a una reflexió sobre la necessitat, imperiosa, que la nostra indústria audiovisual s’obri encara més al món. Que pugui participar molt més intensament en coproduccions internacionals que, sovint, són l’única manera d’afrontar grans projectes, com passa especialment en sectors com el de l’animació.

No és el primer cop que destaco la conveniència estratègica de vincular el nostre país amb l’organització mundial de la Francofonia i els principals països d’aquesta àmplia àrea lingüística, molt més enllà del paper institucional que pugui fer el Parlament com a membre associat. Centrant-nos en la indústria audiovisual, hi ha molt de camí per fer pel que fa a coproduccions amb estats com França o Bèlgica, per exemple, que compten amb uns importantíssims suports institucionals i atractius avantatges fiscals.

Un bon exemple del que esmento i que va en la bona direcció també és ben recent. A l’edició 2022 del MIPCOM de Canes, el gran mercat europeu de l’audiovisual, la principal activitat organitzada per Catalan Films -l’organisme que vetlla per la internacionalització de la nostra producció internacional- va ser una intensa reunió de treball entre productores catalanes i quebequeses d’animació per explorar col·laboracions conjuntes. I no és gens casual que s’hagi optat per aquest territori nord-americà a l’hora de pensar en futures coproduccions internacionals. Cal recordar aquí la decidida aposta quebequesa per les indústries dels videojocs, l’animació i els efectes especials audiovisuals.

I, ben aviat, Barcelona acollirà el primer congrés europeu de coproduccions internacionals d’animació. Un dels grans sectors de la indústria audiovisual, que viu un moment de gran dinamisme, amb la creixent oferta de continguts infantils i juvenils a les plataformes audiovisuals i que, ara al nostre país, se li suma l’esperançadora arrencada del nou SX3.

Esperem que d’aquestes iniciatives, estratègicament encertades, en surtin molt bons resultats. Que ho seran per a la nostra indústria audiovisual i amb ella per a la nostra projecció cultural al món.

Daniel Condeminas ha estat assessor en polítiques de comunicació a Centre i Sud-Amèrica

Més enllà d'Alcarràs
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram