Sona a joc de paraules, però apunta a un exitós canvi d’estratègia de la marca catalana del grup Volkswagen que podria, hauria, de ser un exemple per a empreses que acaben d’aterrar o acabin venint en un futur i que vulguin incorporar al relat dels seus productes o serveis els valors positius de la marca Barcelona.

Aquests dies s’està celebrant a Frankfurt un dels grans aparadors de la indústria automobilística mundial. És aquí on s’ha presentat el tercer vehicle de SEAT amb nom toponímic català: el prototip Cupra Tavascan, que se suma al model en producció Tarraco i al prototip de vehicle urbà elèctric El-Born. Tres noms catalans en poc temps que trenquen, definitivament, amb l’absurda tradició que els models d’aquesta marca mai portessin el nom d’una població del país.

I aquest canvi no s’ha manifestat de forma aïllada. Des del 2016 models insígnia de la marca, com l’Ibiza, s’anuncien arreu del món acompanyats de la frase “Created in Barcelona”. I si això són missatges cap enfora, properament tindrem al bell mig de Barcelona la Casa SEAT, que esdevindrà no només un potent aparador de la marca, sinó una seu oberta i connectada al batec cultural de la ciutat, esdevenint un futur espai d’exposicions, conferències i esdeveniments gastronòmics.

De fa anys, diverses campanyes de promoció a l’exterior han tingut com a lema secundari el de “Catalonia, the land of Barcelona”. Una frase enginyosa que donava la volta al que és una realitat anant pel món: Barcelona és coneguda i reconeguda, positivament, però Catalunya encara és una gran desconeguda, sobretot si ho comparem amb la seva capital.

Certament el país és més identificat que abans –el procés polític viscut aquests darrers anys hi ha ajudat molt- però no pas prou. Si anéssim més enrere per trobar exemples d’aquesta connexió buscada entre Barcelona i Catalunya, ens trobaríem amb els anuncis publicats a tota pàgina a les grans capçaleres internacionals abans dels Jocs Olímpics de 1992, que responien al lector la pregunta en quin país era Barcelona: “In Catalonia, of course!”.

Lluny queden les lamentables paraules de qui va ser el màxim responsable de SEAT i gran amic de Florentino Pérez, Francisco Javier García, quan va arribar a expressar el seu desgrat per no poder traslladar la fàbrica a Madrid. El canvi estratègic de discurs adoptat per SEAT és sens dubte exitós per a la marca –sinó l’haguessin abandonat de fa dies- i beneficiós per a la projecció internacional del país. La decisió de la companyia de no fer cas a les pressions de la Zarzuela per traslladar la seva seu social de Martorell al centre de la Península, és un gest que demostra moltes coses. I totes són positives, començant per la seva fermesa.

Daniel Condeminas ha estat assessor en polítiques de comunicació a Centre i Sud-Amèrica