“Señorías, queda definitivamente aprobada por las Cortes Generales la Proposición de Ley Orgánica de reforma de la Ley Orgánica 5/1985, de 19 de junio, del Régimen Electoral General, para la regulación del ejercicio del voto por los españoles que viven en el extranjero, enhorabuena”.

Amb aquestes paraules del president del Senat, Ander Gil, reproduïdes abastament per tota la premsa espanyola, la Cambra Alta va aprovar per unanimitat (263 vots a favor sobre 263) la reforma del procediment del vot dels espanyols residents a l’exterior contingut a l’article 75 de la Llei Orgànica de règim electoral general (LOREG). Amb aquest canvi s’elimina el vot pregat, es facilita l’accés electrònic a la documentació per votar, s’amplien els terminis per fer-ho i els llocs de votació, i també es dona més temps per l’escrutini dels sufragis procedents de l’exterior, entre altres modificacions. Els detalls tècnics essencials de la reforma ja els vam analitzar en un article, aquí a Exterior.cat, el passat mes de maig i no repetirem ara el mateixa anàlisi.

Tots els grups parlamentaris han agraït en públic i en privat l’acció de mobilització i proposta des de la societat civil catalana i espanyola a l’exterior en favor d’aquesta reforma i així es va agrair també públicament per part de diversos portaveus parlamentaris al Senat. Una acció continuada des de Marea Granate a l’Estat espanyol i a Catalunya des de la FIEC (Federació Internacional d’Entitats Catalanes) amb suports importants aquests darrers anys des de CatalansalMón, de periodistes incansables com Mireia Domènech i Germà Capdevila i, molt especialment, el treball incansable al Congrés i al Senat de parlamentaris com la Marta Rosique (ERC), Mariona Illamola (JxCat) i Sara Vilà (ECP).  Ara bé, significa aquesta transcendental millora en el sistema de vot exterior que tots els problemes estan ja resolts i que no ens queda altra cosa a fer que votar i gaudir? Doncs no.

“42 anys d’autonomia a Catalunya han donat prou temps per a haver pogut adoptar una llei electoral pròpia que, si bé no pot contradir la llei estatal la LOREG, sí que tindria la possibilitat d’introduir certes millores pel vot exterior”

Malauradament, ens queden diversos fronts oberts per a assolir unes plenes condicions democràtiques per a exercir plenament el nostre vot des de l’exterior. Des del punt de vista de la FIEC:

  • No comprenem per què es va rebutjar l’esmena Marea Granate/FIEC (defensada per JxCat) que volia que mitjançant una disposició addicional, el Govern espanyol es comprometés a reformar el Reial decret 1621/2007 que regula el vot dels ciutadans residents temporalment a l’estranger. Mentre això no es faci les condicions de vot dels residents temporals (ERTA) és discriminatòria i amb menys drets que la dels residents permanents (CERA). No ens oblidarem d’aquest tema.
  • No ens agrada en absolut que la reforma de la llei introdueixi la creació dels denominats ‘centros complementarios de votación’. És a dir, punts de votació sense control consular explícit. Caldrà veure a la pràctica com es desenvolupa aquesta novetat, una autèntica obsessió del PP des de l’inici dels debats, que podria ser útil en alguns països, però que caldrà vetllar perquè no es converteixi en un forat negre del vot exterior.
  • El personal dels consolats espanyols comença el 10 d’octubre una successió de vagues laborals arreu del món per a protestar contra la congelació salarial que pateixen des de fa 14 anys. Un conflicte laboral que dura des de fa mesos. La qüestió no és si ens sentim o no solidaris de les reivindicacions d’aquest col·lectiu (des de la FIEC sí) sinó que amb un personal imprescindible per a implementar la reforma desmotivada, frustrat, emprenyat, etc. és molt difícil que els detalls que depenen directament dels consolats i ambaixades es puguin posar en marxa a temps.
  • Les esmenes de Marea Granate/FIEC per a millorar la traçabilitat del vot és dir per a donar al ciutadà exterior la garantia que el seu vot ha arribat a l’urna (defensades per ERC i JxCat) tampoc van ser acceptades. És una qüestió sobre la qual continuarem treballant i exigint als interventors consulars dels partits polítics (que veuen reforçades notablement les seves funcions) i als interventors als recomptes provincials de vetllar-hi especialment.

Cal també esmentar, tot i que no formaven part de les reivindicacions de la FIEC, les esmenes sobre vot delegat (defensada per ERC) i sobre vot electrònic (defensada per JxCat). En el cas del vot delegat (idea a la qual donem ple suport i que implica la possibilitat de cedir en condicions segures fixades per la llei l’exercici del vot a una tercera persona) sembla difícil implementar-ho únicament pels residents exteriors i no pel conjunt de l’electorat atès que res hauria d’impedir que un resident exterior cedeixi el vot a un resident interior. Creiem que els grups parlamentaris han de mantenir aquest objectiu en el debat sobre la reforma de la LOREG que continua obert a la Comissió Constitucional al Congrés.

El vot electrònic (que la FIEC considera una opció a estudiar) no suscita en el moment actual el consens suficient entre les organitzacions de l’emigració (Marea Granate s’hi oposa totalment) i algunes forces polítiques (Unidas Podemos i altres) en són també totalment contràries per raons lligades a incerteses tècniques. Això malgrat el fet que el vot electrònic s’utilitza actualment a països com França pel vot dels seus residents exteriors, però no s’utilitza a Itàlia, país també amb una gran tradició de vot exterior. Creiem també que els grups parlamentaris han de mantenir aquesta discussió en el debat sobre la reforma de la LOREG que continua obert a la Comissió Constitucional al Congrés.

“Des de la FIEC tenim la intenció d’iniciar pròximament una àmplia campanya explicativa sobre el nou sistema de vot”

Finalment, cal no oblidar les responsabilitats del Govern de Catalunya en l’èxit del vot exterior en el futur. Catalunya és l’única de les 17 comunitats autònomes de l’Estat espanyol que no disposa d’una llei electoral pròpia. Creiem que 42 anys d’autonomia han donat prou temps per a haver pogut adoptar aquesta llei que, si bé no pot contradir la llei estatal la LOREG, sí que tindria la possibilitat d’introduir certes millores pel vot exterior en qüestions com la descàrrega de la documentació electrònica, la tan reclamada traçabilitat, els terminis de recompte del vot, la creació d’una Junta Electoral Catalana, etc. A les forces polítiques catalanes i al Govern de Catalunya han d’assumir la seva responsabilitat.

Des de la FIEC tenim la intenció d’iniciar pròximament una àmplia campanya explicativa sobre el nou sistema de vot potenciant la figura del ‘Multiplicador’, persones que a cada comunitat catalana de l’exterior puguin ser referents d’informació sobre el nou sistema. Ben aviat començarem la campanya. En fi, que estem contents de tot el que hem assolit, però som ben conscients que se’ns ha girat feina. Esperem que tothom en sigui igualment conscient.

Antoni Montserrat Moliner és el vocal d’Estudis i Anàlisis de la Federació Internacional d’Entitats Catalanes (FIEC) i expresident del Centre Català de Luxemburg

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram