Fa pocs dies se celebraven a Barcelona unes jornades europees de cultura i creativitat, organitzades en el marc de la comunitat europea EIT Culture & Creativity. La importància de l’activitat feta va molt més enllà dels temes i continguts tractats, ja que suposa una mena ‘d’inauguració’ de la nostra capital com una de les sis seus europees d’aquesta comunitat. Una comunitat o agència que comptarà amb un ampli suport financer de la Unió Europea per a la dinamització, en clau d’innovació, de l’ecosistema de les indústries culturals i creatives. I quan parlem d’ecosistema, estem parlant d’empreses, de centres de recerca, d’universitats, de governs… de tots els agents que hi intervenen d’una manera o altra en el funcionament i desenvolupament d’un sector que genera una mica més del 5% del nostre PIB i suma un 3% dels llocs de treball al nostre país. Una dinamització que treballarà tant l’educació superior, com l’impuls de noves start-ups o la innovació en polítiques públiques destinades a aquest sector.

Barcelona impulsarà aquesta plataforma en un extens territori europeu que integra, a més de Catalunya i la resta de l’Estat espanyol, Portugal i la meitat sud de França, amb la Catalunya del Nord i fins a l’Atlàntic. Que Barcelona sigui una les sis seus territorials d’aquesta comunitat, o per entendre’ns millor, d’aquesta agència europea, no ha estat cap casualitat ni res semblant. La ingent tasca feta pel centre tecnològic Eurecat, liderant la candidatura barcelonina, va ser determinant perquè l’any passat fos una de les sis escollides. I el fet que un dels socis en aquesta subseu europea sigui Mediapro reforça encara més la gran potencialitat que la ubicació d’aquesta agència pot tenir per al nostre país en els anys vinents.

“Que Barcelona sigui una les sis seus territorials de la comunitat EIT Culture & Creativity no ha estat cap casualitat ni res semblant”

Amb la seu central a Colònia, Barcelona formarà part d’una llista molt reduïda de subseus: Viena, Hèlsinki, Amsterdam, Bolonya i Kosice a Eslovàquia. Per tant, a tot l’arc mediterrani europeu, Barcelona i la ciutat italiana compartiran aquest extens i estratègic territori. Ho destaco aquí, perquè fa anys que reivindico la importància d’aconseguir que Catalunya sigui un dels països que liderin les estratègies de l’audiovisual a la Mediterrània. Una qüestió que reclama, per començar, retornar a alguna organització internacional o reforçar la nostra presència en d’altres.

No és la primera gran acció europea vinculada a l’audiovisual on Eurecat s’hi ha implicat a fons. Fa una mica més de tres anys es constituïa la comunitat RIS3CAT Mèdia, que ha estat impulsant vuit projectes vinculats al desenvolupament i aplicació de noves eines digitals a les indústries culturals, i més específicament a les audiovisuals.

Hi ha un altre fet a destacar quan parlem d’Eurecat. Aquest gran centre tecnològic compta amb seus distribuïdes per tot el país: Amposta, Canet, Girona, Lleida, Cerdanyola, Manresa, Mataró, Reus, Tarragona i Vila-seca. Certament, estem parlant de centres molt enfocats a determinades línies de R+D+I, però aquesta xarxa d’equipaments i oficines presents a les àrees de major activitat econòmica és un factor altament positiu per a qualsevol sector industrial, siguin on siguin ubicats els seus centres productius. No oblidem, i aquesta dada és molt important, que la demarcació de Lleida és el segon hub digital català.

Daniel Condeminas i Tejel ha estat assessor en polítiques de comunicació a Centre i Sud-Amèrica

Guatemala: quan la democràcia necessita suport exteriors
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram